22/01/2008
Skarpe oppdrag og Forsvarets ansvar
Våre unge soldater både under operasjon ute og etter hjemkomst trenger å bli ivaretatt innenfor forutsigbare strukturer. Det skulle være aldeles unødvendig å peke på dette igjen og igjen. Norge har sin historie med krigsseilere som aldri fikk
noen form for oppfølging for å bearbeide sin angst og redsel i farefylte situasjoner over lang tid. Forskning har pekt på at mange av dem fikk store problemer de måtte leve med resten av sitt liv. Vi har de senere årene også forskningsrapporter fra
norske unge menns tjeneste i FNs fredsbevarende styrker, og vi har rapporter fra FN-observatører som måtte se på vold og skade uten å kunne gripe inn. Konklusjonene peker i en retning:
Ekstraordinære påkjenninger der eget og andres liv er i fare, og der man i tillegg også må medvirke til å ta livet av andre, setter sine spor. Alle vil leve videre med minner om det de har vært med på. Mental beredskap, graden av påkjenninger og hvor
lang tid situasjonen har vært en påkjenning faretruende er viktige faktorer.
Kunnskapen om menneskers psykiske reaksjoner i, under og etter traumatiske opplevelser er bygget på erfaringer fra både første og andre verdenskrig, fra Korea-krigen og ikke minst fra Vietnam-krigen. Det har vært gjort mye oppfølgingsforskning av
veteraner. Også i Norge er det rapporter og kunnskap om senvirkninger hos norske veteraner. Det har i mange år vært en egen militærpsykiatrisk avdeling, som både har kunnskap og som har stått for forskning. Det er derfor et meget stort paradoks at det
fortsatt må pekes på svikt og mangler i oppfølging av dem som kommer hjem. Jeg kan bare understreke uttalelsen til presidenten i FN-veteranens Landsforbund, Odd Helge Olsen, i Fædrelandsvennen og i tv-debatter om at:
«Norge må ta seg langt bedre av soldater som kommer hjem med fysiske og psykiske skader etter utenlandsoppdrag.» Jeg vil gå enda lengre å si at: Alle unge soldater som kommer hjem bør ha en strukturert oppfølging minst ett år etter hjemkomst. Deretter
kan det være aktuelt med videre oppfølging av dem som er utsatt for spesiell risiko for å utvikle psykiske senskader.
Det er veldig lett å fokusere på enkeltindivider, som om noen tåler påkjenninger og andre ikke eller i varierende grad. Den type diagnostisk tenkning ser vekk fra at de unge soldatene tilhører et system med strukturer, oppgaver og ansvarslinjer. Så fort
de kommer hjem og skal tilbake til det sivile liv, faller disse strukturene vekk. De er ikke lenger i en sammenheng der de har definerte oppgaver og en posisjon i forhold til oppgaver. Midt i en periode der inntrykk enda krever lang tid for bearbeiding,
mister de i tillegg sin tilhørighet og plass i et system som også gir mulighet for å dele felles opplevelser, frykt, tanker og inntrykk.
Forsvaret burde helt klart ha en langsiktig oppfølgingsplan for alle hjemvendte soldater innenfor sine egne rammer, slik at veteranene kan lufte sitt indre trykk i en sammenheng der det gir mening, fordi alle kan forstå på grunn av felles
erfaringsgrunnlag. Det bør være forutsigbare kollektive samlinger minst ett år etter hjemkomst for alle som har vært ute. Innenfor krisepsykologien har vi gode erfaringer fra kollektiv oppfølging etter store ulykker. Noe av denne modellen bør også kunne
brukes innen Forsvaret. Det å stå i den samme virkeligheten som andre gir en bekreftelse på egen rolle og reaksjoner som også deles av andre. Det vil bekrefte de hjemvendte soldaters identitet som tidligere tjenestegjørende. Sammenhengen mellom farefylte
oppdrag og utløste påkjenninger vil også bli tydelig. Dette vil ta vekk mye av den belastningen mange unge kjenner på når de tror at de reagerer annerledes enn andre.
Reaksjoner og tanker de sitter med er en konsekvens av de påkjenninger de har vært utsatt for i sin soldatrolle. For mange vil det være en tilstrekkelig avlastning å vite om at det finnes et forutsigbart oppfølgingsprogram. Vissheten vil være der om at
vanskeligheter kan deles med dem som har vært i innsats og dem som har vært i beredskap. Beredskap uten mobilisering er nemlig også en påkjenningssituasjon, blant annet kan den gi seg uttrykk som overlevelsesskyld, fordi man ikke har fått mulighet til å
bistå og hjelpe kamerater i fare.
Det er i disse dager tjue år siden jeg nevnte dette i en diskusjon med en militærpsykiater som svarte at den dagen soldaten er dimittert er det ikke lenger Forsvarets ansvar å følge opp. Da må den offentlige helsetjenesten ta over. Etter så mange år er
denne problemstillingen tydeligvis ennå aktuell. På disse årene har vi høstet ytterligere erfaring og kunnskap, dokumentert gjennom forskning, at det vanligvis er en svært høy terskel for unge mennesker til å oppsøke den lokal helsetjenesten.
Unge mennesker trenger den oppsøkende og forutsigbare planen, som er en del av et vanlig oppfølgingsopplegg, og ikke bare et tilbud dersom du skulle få så store vanskeligheter at du ikke klarer det og må oppsøke hjelp. Når unge mennesker først tar
kontakt for å få hjelp, er det avgjørende at de blir tatt imot omgående. De fleste vil ved en henvendelse få beskjed om lang ventetid. Da er den aktuelle motivasjonen borte, og smerten er kan hende heller døyvet i økende alkoholforbruk eller annen
risikoatferd.
Noen av dem som kommer hjem vil ha behov for umiddelbar individuell oppfølging på grunn av psykiske belastningsskader. Noen vil ha behov for individuell oppfølging dersom posttraumatiske stressreaksjoner er økende og vedvarende over tid. Men uavhengig av
individuell diagnostisering, bør alle som kommer hjem etter skarpe oppdrag være med i en planlagt forutsigbar kollektiv oppfølgingsplan innenfor rammen av den organisasjonen der de har gjort tjeneste, nemlig Forsvaret. Det blir feil å henvise unge menn
til behandling når mange av etterreaksjonene sannsynligvis kunne forebygges ved å følge opp ledelsesansvaret. Denne type oppfølging er et lederansvar og ikke et behandlingsansvar. Erfaringer av traumatiske hendelser i en tjeneste bør bearbeides i den
yrkesrollen og innenfor den organisatoriske rammen der situasjonene har inntruffet.
Fagkunnskapen om individuelle reaksjoner og gruppers reaksjoner bør utnyttes av den ansvarlige linjeledelsen i Forsvaret. Det bør lages en struktur som ivaretar unge nordmenn etter hjemkomst slik at de kan bearbeide erfaringer i sin rolle som soldat i
tjeneste - og ikke som en individuell pasient i det sivile samfunnet.
Renate Grønvold Bugge
Spesialist i klinisk psykologi, NPF
Alle unge soldater som kommer hjem bør ha en strukturert oppfølging minst ett år etter hjemkomst.
Forsvaret burde helt
klart ha en langsiktig oppfølgingsplan for alle hjemvendte soldater
innenfor sine egne
rammer.